Arno Camps (geboren 1999 in Oostham, woont en werkt in Gent)
studeerde mode
aan het KASK in Gent, waar hij in 2022 zijn Masterdiploma behaalde en
doorstroomde naar de afdeling beeldhouwkunst.
Arno uit zich in een breed spectrum aan disciplines: sculptuur, transmutatieve tekeningen, mode, poëzie en geluid. In alles wat uit zijn handen komt, zoekt hij naar een tegenrealiteit: een verbeelding van ideeën waarvoor hij een nieuwe “belichaming” maakt, geïnspireerd door vormen, taal en beelden die zijn afgeleid van mode, cartoons, natuur, rauwe industriële objecten en machines. Hij legt nadruk op de idee van het lelijke, waarbij hij ‘lelijkheid’ definieert als de esthetische manifestatie van dat wat het ‘gewone’ of ‘normale’ ontwricht: de dreiging van het monsterlijke en de besmetting door het vormloze. Veel van zijn werken laten zich dan ook beschrijven als onregelmatig, ruw, verweerd, incompleet en onvolgroeid.
Er is een constante wisselwerking in zijn werk tussen sculptuur en mode. Het fysiek opbouwen van de sculpturen is een proces dat te vergelijken is met het ontwerpen van silhouetten. De sculpturen maken het Arno echter mogelijk om los te koppelen van het menselijk lichaam, waardoor andere vormen, formaten, materialen, kleuren en texturen ontstaan.
Ook in zijn transmutatieve tekeningen zoekt hij deze wisselwerking op. Waar ligt de grens tussen een print, schilderij of tekening? Het beeld voor de tekeningen wordt gemanipuleerd in formaat, scherpte, kleur en textuur en vervolgens afgedrukt op verschillende soorten en formaten textiel. Ze ontstonden in mode-ontwerpen als prints en zijn verder ontwikkeld tot een autonome tekening/schilderij die steeds hun functie in vraag stelt.