Hannah Hoebeke
1999 ° - Gent
In de sculpturen van Hannah Hoebeke (°1999 in Gent, woont en werkt in Gent) staat menselijkheid centraal. Soms richt
ze zich op het lichaam en vormen lichaamsdelen als torso, buik, billen of hoofd
de kern van een werk. Ook de afwezigheid van het lichaam kan centraal staan in
een werk, zoals in de jas die slungelig aan een haakje hangt, het matras met
omgewoelde lakens, de achterloos achtergelaten slippers of verdwaalde
handschoen. Hannah zoekt in de fragmenten en de nagelaten sporen van een lichaam
naar die figuratieve elementen die emotioneel geladen zijn. Waaruit de
bewondering voor de levendigheid van een geliefd lichaam spreekt, het verdriet
om het verlies van een dierbare, het wrange van isolement of afgesloten zijn.
Ze zet klassieke sculptuurtechnieken in om tot haar beelden te komen: schetsen,
een model vormen in klei, daar een mal van maken die uiteindelijk de basis
wordt om een sculptuur af te gieten. Hannah kiest ervoor om haar werk uit te
voeren in hedendaagse materialen zoals aluminiumcement, epoxy of acrylhars. Het
zijn meestal sobere materialen in uiteenlopende tinten. Ze krijgen nuances en
schakeringen in de productie, van een gipsen mal die witte sporen achterlaat,
of een laag die als ‘release layer’ heeft gediend tussen mal en afgegoten vorm.
Hannah bewerkt de sculptuur niet meer als die uit de mal komt, maar koestert de
extra kleuraccenten die het werk heeft gekregen in de productie. Kleinere
werken vervaardigt ze ook rechtstreeks in klei, zonder het hele proces van
vorm, mal en afgietsel te doorlopen. Een sok, BH of scrunchie produceerde ze op
die manier maar één keer. Ze lijken te zijn gesealed in een vernislaag, alsof
de persoon die de objecten droeg er met een soort laklaag in wordt gevangen en
bewaard. Alsof het relikwien zijn die een geliefde nabij houden en de
herinnering aan haar of hem steeds weer leven inblazen.