Jolien De Nijs
1994 ° - Borgerhout
Jolien De Nijs (geboren 1994 in Antwerpen, woont en werkt in Brussel) studeerde architectuur aan de KU Leuven, campus LUCA School of Art Brussel, maar wisselde de architectonische bouwstenen al snel in voor papier. Jolien werkt veelal aan collages: aan beeld-constructies uit kleurrijke papierknipsels die ze combineert tot coherente vormen. Ze vervlecht beelden van gebouwen en figuren, van fragmenten uit kunstwerken, van lichaamsdelen, bloemen, vruchten en dieren tot een poëtisch amalgaam boordevol visuele referenties. Er zijn een aantal rode draden in haar labyrintische collages te ontwaren. Vrouwen zijn er meestal dominant in aanwezig. Vaak zijn ze verstrengeld met mythologische figuren in de vorm van iconische beelden uit de kunstgeschiedenis, die een kluwen aan betekenissen met zich meebrengen. Ook iconische filmfiguren mengen zich er naadloos mee, zeker in de serie Mnemosyne. Mnemosyne – de mythologische vrouw die de verpersoonlijking is van het geheugen – voert in deze werken in overdrachtelijke zin de boventoon. Deze oer-vrouw is evengoed een oer-muze. Ze is de moeder van de bekende(re) negen Muzen en ze vond de woorden en de taal uit, volgens de oude Grieken. Jolien doet een beroep op haar als power-vrouw avant la lettre, die haar inspireert beelden aaneen te rijgen tot visuele poëzie waarin werkelijkheid en verbeelding door elkaar worden geschud tot een nieuwe waarheid. Een waarheid die ook altijd een beetje vals is. Jolien werkt voor zichzelf, maar ook in duo met Giulia Lazzara onder het pseudoniem Cinéma Jolia, aan collages en verschillende andere projecten die architectuur op een andere manier proberen te benaderen dan doorgaans gebruikelijk is voor architecten.