Asia Nyembo

1984 ° - Brussel

Asia Nyembo (geboren 1984 in Congo, woont en werkt in Brussel) neemt in haar werk het Afrikaans textiel onder de loep en richt haar onderzoek op de plantaardige vezel raffia. “Mijn kunstenaarshart bloedt als ik zie dat mijn land, de Democratische Republiek Congo, de batik stof afkomstig van een groot Nederlands bedrijf als hét symbool van de eigen culturele identiteit gebruikt. Mijn werk komt voort uit een persoonlijke ervaring op 8 maart, Internationale Vrouwendag, in Kinshasa. Die dag zijn alle vrouwen verplicht om zich te kleden in ‘wax Hollandais’, als zogenaamd icoon van de Congolese cultuur. Elk jaar weigerde ik op 8 maart de obligate rok met waxprint te dragen en werd daarom veroordeeld en vaak bedreigd.” In een wetenschappelijk geïnspireerd onderzoek analyseert Asia de textuur van het raffia en zijn potentie als kleurstof. Het onderzoek is systematisch en ze legt elke stap van haar handelen vast. Met vuur en water verandert ze de raffiavezels in een vloeibare verf en een pigment, beide een subtiele kleurstof vol nuances. Ondertussen neemt ze, op niet bepaald zachtaardige wijze, de waxprint stoffen van buitenlandse origine, die de traditionele ‘velours’ stoffen hebben verdrongen als Congolese cultureel erfgoed, onder handen. Asia deconstrueert de stof door deze te verknippen en opnieuw te assembleren, waardoor ze het textiel kan veranderen: ze past de structuur en de textuur aan, de soepelheid en het uiterlijk. Vervolgens brengt ze het experimentele raffia-pigment aan op de waxprintstoffen, die onder grijze of zwarte lagen verdwijnen. Tegelijkertijd kleurt ze stukken stof door en door met de vloeibare raffia-verf en voorziet ze van ritmische patronen. Zo ontstaan, opnieuw volgens een empirische methode, textiele schilderijen. “Ieder van ons is verantwoordelijk om de loop van de geschiedenis recht te zetten wanneer die is ontspoort, op welke manier dan ook.” stelt Asia over de inzet van haar werk. ”Mijn manier is dit kunstproject op basis van onderzoek en artistiek experiment.”