Simon Lenskens

1993 ° - AMSTERDAM

Simon Lenskens (geboren 1993 in Bree, woont en werkt in Amsterdam) behaalde in 2017 zijn Master fotografie aan het KASK in Gent. De thema’s die hem boeien zijn doorgaans sociaal-maatschappelijk gekleurd. Met fotografie als medium onderzoekt hij of stellingen uit de media voor waar aangenomen mogen worden. Bovenal probeert hij een nieuw verhaal te vertellen op basis van zijn eigen ervaringen met de mensen en op de plaatsen die hij fotografeert. Zijn reeks ‘I Wonder Who Bewitched Us’ is een verslag van reizen en verblijven in Peru, en de ecologische en sociale gevolgen van de grootschalige dagbouw die daar plaatsvindt. Binnen dit grotere verhaal waarin de nadruk vaak op de economische factor ligt, geeft Simon een persoonlijke inkijk aan de hand van portretten van de lokale bevolking. Die ondervindt geen voordelen van de intensieve ontginning van het land. De Peruaanse Andes is rijk aan grondstoffen, maar die worden ontgonnen voor de internationale markt. Dagbouw is een vorm van mijnbouw, waarbij de delfstoffen in een groeve worden afgegraven aan de oppervlakte. Dit heeft veel extremere gevolgen voor het milieu, het landschap en de gezondheid van de omwonenden dan het delven in gesloten mijnen. Simon brengt deze impact op een treffende manier in beeld. Hij bracht tijd door in Cajamarca, waar chemicaliën, gebruikt bij de ontginning, het milieu vervuilen en in het drinkwater terecht komen, en waar een familie, die haar land niet wil opgeven, dagelijks wordt lastiggevallen door een mijnonderneming. Hij verbleef in Cerro de Pasco, waar meer dan de helft van de kinderen door de vervuiling kampt met neurologische problemen en alarmerend hoge loodwaarden in het bloed. In Cotabambas zorgt de vervuiling en dagelijkse doortocht van de vele vrachtwagens voor ongezond vee, wat ook de landbouw bemoeilijkt. En in het ijskoude La Rinconada ten slotte, wonen mensen in erbarmelijke omstandigheden, in de hoop zo snel mogelijk goud te vinden. Dit gebeurt zelden, maar ondertussen groeit de bevolking disproportioneel snel, zijn er honderden illegale mijnen, en gaan de goudzoekers zich te buiten aan alcohol, prostitutie en het uitbuiten van mijnwerkers. Zonder de esthetische kwaliteiten van het landschap te negeren, portretteert Simon Lenskens de dagelijkse realiteit van een gebied en een bevolking die onverbiddelijk aan de gevolgen van dagbouw overgeleverd zijn. Beelden uit deze reeks werden eerder in het Fotomuseum in Antwerpen getoond, naar aanleiding van de Juryprijs in de fotowedstrijd ‘Graduation’ van De Morgen , die Simon in 2017 won.